شروع بازی ایتالیایی شطرنج
مراحل شروع بازی ایتالیایی شطرنج
حرکتهای اولیه این گشایش چنین است:
e4 e5 2. Nf3 Nc6 3.Bc4 Bc5<حرکت اول>
این 3 حرکت مشخص کننده بازی ایتالیایی است.
حرکت چهارم سفید c3 این یکی از ادامه های اصلی بازی ایتالیایی است و سفید می خواهد مرکز پیاده ای نیرومندی ایجاد کند. تجربه نشان داده که اگر سیاه راه درستی را برای مقابله در پیش بگیرد، سفید در این طرح به موفقیت نمی رسد.
اینجا به چند بخش ادامه بازی از حرکت سوم به بعد را آنالیز می کنیم:
نمونه اول شروع بازی ایتالیایی:
d3 Nf6 5.Nc3 d6 6.Bg5<حرکت چهارم>
یک حرکت ممکن در این لحظه حرکت ششم سفید Be3 است که در سطور بعد از آن صحبت خواهیم کرد. در صورت (0-0 Bg4).6 آچمزی f3 برای سفید خوب نیست. این شاخه بررسی می کنیم:
Be3 Nd4 8.B*d4 B*d4 9. h3 Bh5<حرکت هفتم>
و حالا در صورت:
g4 B*C3 11. b*c3 N*g4 12.h*g4 B*g4<حرکت10م>
d4 Qf6 14.Be2 Bh3<حرکت سیزدهم>
سیاه تهدیدهای خطرناکی دارد.
h6 7.B*f6 …<حرکت ششم>
در صورت:
Bh4 g5 8. Bg3 B g4<حرکت هفتم>
وضع سیاه بهتر است. در ضمن پس از وضع سیاه بهتر است.
N*g5 h*g5 9.B*g5<حرکت هشتم>
سیاه چون قلعه نرفته می تواند با
Rg8 10.h4 Be6 …<حرکت نهم>
مقابله کند و سفید به ازای سواری که قربانی کرده جبرانی ندارد.
Q*f6 8.Nd5 Qd8 …<حرکت هفتم>
حرکت (Qg6 …).8 جالب اما خطرناک است البته در صورت:
N*c7+ Kd8 10. N*a8 Q*g2 11.Rf1 Bg4<حرکت 9م>
سفید با حمله کوبنده ای مواجه می شود. اما ادامه خوبی برای سفید وجود دارد:
Qe2 Bg4 10.c3 Bb6 11.a4<حرکت نهم>
و حالا سیاه چه قلعه بزرگ برود و چه قلعه کوچک حرکت دوازدهم !a5برای او ناخوشایند است.
c3 Ne7<حرکت نهم>
و پوزیسیونی متعادل است.
نمونه دوم شروع بازی ایتالیایی شطرنج:
حالا حرکت ششم Be3 را بررسی کنیم:
Be3 Qe7<حرکت ششم>
تعویض در e3 به ضرر سیاه است چون بعد از حرکت هفتم f*e3 ستون f به نفع سفید باز می شود. اما حالا تعویض در c5 نیز برای سفید خوب نیست چون بعد از (B*c5 d*c5).7
خانه d4 به دست سیاه می افتد. این از مواردی است که دوبل شدن پیاده ها منجر به تقویت مرکز می شود و بنابراین مجاز است.
نمونه سوم شروع بازی ایتالیایی:
برگردیم به شاخه اصلی
Nf6 …<حرکت چهارم>
حرکتی ضروری. سیاه ضمن حمله به e4 آماده قلعه رفتن می شود. سیاه دو امکان دیگر هم در اختیار دارد که البته به قدرت ( Nf6 …).4 نیستند. یکی(d6 …).4 و دیگری (Qe7 …).4 نخست نگاهی می اندازیم به (d6 …).4
d6 5. D4 e*d4 6.c*d4 Bb6 …<حرکت چهارم>
در صورت (+Bb4 …).6، حرکت هفتم سفید با Kf1 پاسخ می دهد و حالا تهدید هشتم سفید d5 و بعد +Qa4 را دارد. البته در صورت (Bg4…) .7 حرکت هشتم سفید d5 غلط است:
d5 B*f3 9.g*f3 Ne5 10.Qa4+ Qd7 <حرکت 8م>
+Q*b4 Qh3+ 12.Ke1 Q*f3 13.Rf1 Q*e4<حرکت11م>
ادامه صحیح برای سفید این است :
Qa4 a6 9. Bd5 Qd7 10.Be3 Nge7<حرکت8م>
h3 B*f3 12.g*f3 b5 13.Qb3<حرکت یازدهم>
و حالا به علت تهدید:
B*c6 N*C6 15.d5<حرکت چهاردهم>
سیاه باید f7 را از دست بدهد.
Nc3 Nf6<حرکت هفتم>
در صورت:
Bg4 8.Bb5 B*f3 9. g*f3 10.0-0 0-0-0 …<حرکت7م>
B*c6 b*c6 12. a4 a5 13.Rb1<حرکت یازدهم>
سفید حمله خطرناکی پیدا می کند.
Be3 Bg4 9.Bb3 0-0 10.Qd3<حرکت هشتم>
پوزیسیون سفید در مرکز قوی است و می تواند با قلعه بزرگ گسترش خود را تکمیل کند.
نمونه های دیگر هم داریم که در بازی های عملی به آنالیز آنها می پردازیم.