ورود به آخر بازی شطرنج

ورود به آخر بازی شطرنج

آموزش ورود به آخر بازی شطرنج

 کسی که در وسط بازی  شطرنج برتری پوزیسیونی کسب می کند می کوشد آن را افزایش دهد و به مهره های حریف یا شاه او حمله کند تا یا مات کند یا برتری قوا به دست آورد.

اما اگر حمله دشوار باشد یا با برتری موجود نتوان در مرحله وسط بازی شطرنج به نتیجه رسید باید به فکر ساده کردن بازی از طریق تعویض و ورود به مرحله آخر بازی شطرنج بود.

حتی بعد از حمله موفقیت آمیز هم با برتری کسب شده می توان وارد آخربازی شطرنج شد. در مواردی که حمله به نتیجه مطلوب نرسیده است باز هم برای جبران امر و جلوگیری از حمله متقابل حریف می توان به مرحله آخر بازی گام نهاد.

طرف مدافع نیز می کوشد با تعویض سوارها حمله را برطرف کند و وارد آخر بازی شود یا درصدد حمله متقابل برمی آید.

ورود به آخر بازی شطرنج تحول مهمی به شمار می رود و مستلزم محاسبه همه جانبه و توجه به عوامل متعدد است. اما ویژگی های آخر بازی بسیار زیاد است و نمی توان قواعد بی چون و چرا برای چگونگی ورود به آخر بازی ارائه داد .

شطرنجبازان کم تجربه پس از گرفتن یک پیاده یا تفاوت از حمله دست می کشند و و روحیه جنگی را از دست می دهند. آنها که تا پیش از کسب برتری قوا با جسارت مبارزه می کرده اند پس از برتری گرفتن تصور می کنند.

که به هدف خود رسیده اند.برای اینکه برتری خود را از دست ندهند محافظانه کار می شوند و صرفا درصدد تعویض مهره بر می آیند.

چنین روشی برای ورود به آخر بازی شطرنج غلط است. کسب برتری لازم است اما کافی نیست. برتری را باید به نتیجه رساند. در اثر مانورهای ضعیف و بزدلانه صاحب برتری حریف ممکن است امتیازاتی کسب کند .

حتی اگر هم چیزی عایدش نشد تحقق برتری را دشوارتر می کند. وقتی حریف تت فشار ماست می توانیم در لحظه مناسب او را وادار کنیم که طبق میل ما وارد مرحله آخر بازی شود.

بازی در سال 1944 مسکو  یک نمونه بارز از ورود به آخر بازی شطرنج با انجام یک ترکیب دقیق بود.

در این مقاله 2 بازی را بررسی می کنیم که دو نمونه موفق و ناموفق برای ورود به آخر بازی است.

ورود به آخر بازی شطرنج

h*g6  h*g6 33.B*g6  f*g6 34.Q*g6+ Kh8<حرکت 32>

حالا سفید با ظرافت خاصی از موقعیت فیل b6 و رخ  a7 بهره برداری می کند.

   Be3 B*e3  36.R*e3  Ra1+  37.Kh2 Nf4<حرکت 35>

سیاه می خواهد با کنترل h3  ترکیب سفید را خنثی کند.

   QH6+    Qh7<حرکت 38م>

وزیر سفید آچمز شده و ظاهرا سفید بعد از تعویض وزیرها می بازد. اما سفید حرکت زیبایی در آستین دارد و تساوی را به سیاه تحمیل می کند.

  Rh3   Qh7  <حرکت 39م>

وزیر سفید آچمز شده و ظاهرا سفید بعد از تعویض وزیرها می بازد. اما سفید حرکت زیبایی در آستین دارد و تساوی را به سیاه تحمیل می کند.

Rh3   Q*h6   40.R*h6+  Kg7<حرکت 39>

R*c6   d4<حرکت41>

c*d4    Rb1    43.g3    Nd3<حرکت 42> 

بازی به پات اتمام می باید.

ورود به آخر بازی شطرنج اشتباه و سریع در بازی سال 1927 لنینگراد می پردازیم که سیاه با حرکات اشتباه خود تسلیم می شود.

آخر بازی لنینگراد

 b5     ….<حرکت 23م>

واضح است که اگر سفید با وزیر خود پیاده b5 را بگیرد به علت حرکت رخ سیاه

به خانه b8 خوب نیست

پس سفید تصمیم می گیرد که تفاوت را پس بدهد و وارد آخر بازی ساده ای شود. که در آن خبری از مخاطرات و بغرنجهایی  وسط بازی نباشد.

Q*d4 Bc5  25.Rc1  Q*h8<حرکت 24م> 

Q*c5  Qd7  27.Qc7  Rd8<حرکت 26م>

Rc5   Ke8  29.Q*d7+   K*d7<حرکت 28م> 

  R*b5  Kc6  31.Ra5  Rd7 <حرکت 30م>

با این حرکت باخت سیاه تسریع شود:

+Ra6<حرکت 32م>

سیاه تسلیم شد.

نوشتهٔ پیشین
پوزیسیون متعادل
نوشتهٔ بعدی
تعریف شطرنج
نظرات کاربران

آخرین مقالات

فهرست
0