دفاع سیسیلی شطرنج
مراحل شروع بازی دفاع سیسیلی شطرنج
e4 c5<حرکت اول>
سیاه عجالتا با پیاده های مرکزی خود بازی نمی کند، اما از حرکت دوم سفید d4 فوری ممانعت کرده است. سفید پس از زمینه چینی حرکت d4 را انجام می دهد.پس از تعویض پیاده c5 در d4 سیاه از ستون نیمه باز c برخوردار می شود. البته پوزیسیون سیاه همانند دیگر گشایشهای نیمه باز محدودتر از سفید خواهد بود
Nf3 d6 3.d4 c*d4 4.N*d4 Nf6<حرکت 2م>
Nc3 e6<حرکت پنجم>
این وارسیون شوینگن است که یکی از سخت ترین شاخه های سیسیلی شطرنج است.
Be2 Nc6<حرکت ششم>
در اینجا ادامه ( a6 … ).6 و (Be7 0-0).7 و بعد Nbd7 هم قابل بازی است.
به طورکلی سفید در مرکز و جناح شاه فعالیت خود را گسترش می دهد. از این رو سیاه در جناح وزیر باید دست به فعالیت بزند. جلوگیری از e5 سفید نیز اهمیت دارد. سیاه فقط بعد از تکمیل گسترش می تواند به حرکتهای فعالانه روی آورد.
0-0 Be7 8.Be3 0-0 9.f4 a6 <حرکت 7م>
نبرد سختی در پیش است و طرفین امکانات متعادلی دارند. سیاه خانه های e5 و d5 را کنترل می کند و پوزیسیونی نسبتا محدود اما مطمئن دارد.
سفید معمولا با انتقال وزیر به g3 در جناح شاه حمله می کند. سیاه با Bd7 و Na5 و Rac8 در جناح وزیر تهدید به وجود می آورد.
در شاخه بعدی این بازی حرکت پنجم سیاه متفاوت است.
e4 c5 2.Nf3 d6 3.d4 c*d4<حرکت اول>
N*d4 Nf6 5.Nc3 g6<حرکت چهارم>
این بازی را دراگون می نامند.
Be2 Bg7 7.0-0 0-0 8.Be3 Nc6<حرکت 6م>
در ادامه اگر سفید حرکت f4 پیش رود صحیح نیست مثلا:
f4 Qb6 10.QD3 ng4 11.Nd5 B*d4 <حرکت 9>
N*b6 B*e3+ 13.Kh1 B*b6<حرکت دوازدهم>
و سیاه سه سوار به ازای وزیر دارد.
به ادامه بازی می پردازیم:
Nb3 Be6<حرکت نهم>
هدف استراتژیکی سیسلی شطرنج سیاه انجام d5 و حمله به e4 است. اما سفید می خواهد از پیاده e به قصد حمله استفاده کند.
f4 Na5<حرکت دهم>
جواب حرکت دهم سیاه اگر d5 بود سفید برای حرکت بعدی خود باید e5 را انجام میداد.
f5 Bc4 12.N*a5 B*e2 13.Q*e2 Q*a5<حرکت11م>
نمونه دیگر بازی سیسیلی شطرنج در حرکت دوم سیاه و بردن اسب خود به خانه c6 است به آنالیز این بازی می پردازیم:
e4 c5 2.Nc3 Nc6<حرکت اول>
در اینجا سیاه می تواند در حرکت دوم به خانه e6 نیز برود اما شاید سفید ابتکار عمل را به دست بیاورد با حرکات زیر:
e6 3.g3 d5 4.e*d5 e*d5 …<حرکت دوم>
Bg2 Nf6 6.Qe2+ Be7 6.d3 d4<حرکت پنجم>
Ne4 N*e4 8.B*e4 Bd6 9.Qh5<حرکت هفتم>
و سیاه مشکلاتی دارد به ادامه شاخه اصلی بعد از حرکت دوم سیاه می پردازیم و سفید با g3 ادامه می دهد.
g3 g6 4.Bg2 Bg7 5.d3 e6<حرکت 3م>
به طور کلی در این بازی سفید در مرکز و جناح شاه امکاناتی دارد و سیاه در جناح وزیر فعال است.
Be3 Nd4<حرکت ششم>
حرکت ششم سیاه Qa5 نیز خوب است برای مثال:
Qa5 7.Ne2 Nd4 8.0-0 Ne7 …<حرکت ششم>
و وضع سیاه بد نیست.
حرکت هفتم سفید با Nce2 که این ایده زیرکانه است و سیاه در جواب آن Ne7 را بازی کند.
c3 N*e2 9.N*e2 d6 10.0-0 0-0 <حرکت هشتم>
Qd2 Re8<حرکت یازدهم>
شاخه بعدی سیسیلی شطرنج در حرکت دوم سفید است که با b4 آغاز می شود.
e4 c5 2.b4<حرکت اول>
که این حرکت سفید را گامبی سیسیلی شطرنج است و سیاه می تواند به راحتی مسائل خود را حل کند.
c*b4 3.a3 d5<حرکت دوم سیاه>
سیاه بجای اصرار در حفظ پیاده به بازی فعالانه خود در مرکز روی می آورد.
e*d5 Q*d5 5.Bb2<حرکت چهارم>
بدیهی است که اگر حرکت پنج سفید a*b4 به علت حرکت وزیر سیاه در e5 و منجر به کیش شدن سفید است و سیاه در ششم حرکت خود وزیرش a1 را زیر ضرب قرار می دهد که خوب نیست.
e5 6.a*b4 B*b4 7.Nc3 B*c3 …<حرکت 5م>
B*c3 Nc6<حرکت 8م>
پوزیسیون سیاه مستحکم است.