آچمزی شطرنج

آچمزی شطرنج

آچمزی شطرنج چیست؟

یکی دیگر از حالات محدودیت سوار آچمزی است.

سوار آچمز مجبور است از خانه مهم یا از سوار با ارزشتری دفاع کند. مثلا در شکل زیر اسب f7 آچمز است و اصلا نمی تواند حرکت کند  اسب آچمز شاه است.

آچمزی شطرنج

در شکل زیر اسب قادر به حرکت است اما وزیر سیاه از دست می رود. این اسب آچمز وزیر است.

آچمزی شطرنج

در شکل زیر پیاده g7 آچمز شاه است . پس سفید می تواند با خیال آسوده وزیرش سرباز h6 را بگیرد و کیش کند و چون پیاده سیاه خانه g7 آچمز است شاه مجبور به حرکت به خانه g8  می کند و در آخر سفید با گرفتن پیاده g7 با وزیر خود سیاه را مات کند.

آچمزی شطرنج

در بازی اسمیسلوف و گاسپارین در سال 1947 پیاده b6 بی دفاع است اما اگر سفید بتواند به ازای آن پیاده a6 را بگیرد وضعیت برنده ای پیدا می کند به ادامه بازی آنها توجه فرمایید:

#+b7!   Be6    40.B*a6    Kc7    41.Rc3<حرکت 39م>

آچمزی شطرنج

سیاه تسلیم شد. چون پس از حرکت شاه سیاه به a7 تمام مهره های سیاه بی تحرک می شود .سفید با انتقال شاه خود به جناح وزیر بازی را می برد.

مثال و نمونه بازی آچمزی شطرنج

در بازی اویوه و کرس طرفین دچار تنگی وقت بودند و این دو حرکت آخر را باید با سرعت بازی می کردند. کرس بیش از چند ثانیه وقت نداشت اما تشخیص داد که می تواند یک سوار دیگر را بگیرد

!R*c1  ….  <حرکت 38م>  

آچمزی شطرنج 

با این حرکت هم رخ f1 مهره مدافع است یعنی مدافع خانه f3 و هم وزیر مدافع خانه g2 در نتیجه نه با رخ می توان رخ c1 را گرفت و نه با وزیر پس در ادامه

h3 Qg3<حرکت 39م>

که در حرکت پنجاه و ششم سیاه بازی را می برد.

در شکل زیر در بازی(کلامان و لیسیتین) با آچمزی دوگانه دو پیاده در ستون c  مواجهیم. سفید با حرکت رخ خود به  خانه  b3 بازی را می برد و پیاده c4 آچمز وزیر است و نمی تواند رخ را بگیرد. چون پیاده c5 آچمز شاه می شود و سفید با وزیر خود وزیر سیاه را می گیرد. در صورت عقب نشینی وزیر از b4 نیز سفید با وزیر در خانه b8  شاه سیاه را کیش می کند و با رخ b7  بازی را تمام می کند.

آچمزی شطرنج

نوشتهٔ پیشین
حاشیه صفحه شطرنج
نوشتهٔ بعدی
انواع شروع بازی
نظرات کاربران

آخرین مقالات

فهرست
0