شروع بازی گامبی وزیر شطرنج
گشایش گامبی وزیر شطرنج
بعد از حرکتهای
d4 d5 2.c4<حرکت اول>
گشایش گامبی وزیر پدید می آید. در شاخه های مختلف این گشایش مسائل مرکز به طور جدی مطرح است.
سفید در حرکت دوم به پیاده d5 حمله میکند و بعد از این نیز به فشار خود می افزاید و می خواهد خانه های مرکزی را در کنترل خود بگیرد.
سیاه باید با سیستمهای دقیق دفاعی با سفید مقابله کند. اگر گامبی را بپذیرد d*c4 سفید به سادگی پیاده را پس می گیرد و در مرکز موقعیت نیرومندی پیدا می کند. معمولا سیاه با حرکت دوم e6 یا C6 از d5 حمایت می کند. البته حرکت Nf6 خوب نیست، زیرا بعد از:
c*d5 N*d5 4.e4<حرکت سوم>
یا
c*d5 Q*d5 4.Nc3<حرکت سوم>
سفید با تمپو مرکز را تصرف میکند.
یکی از شاخه گامبی وزیر را در این مقاله می پردازیم و در بخش های بعدی آنالیز این شروع بازی داریم.
گامبی پذیرفته وزیر شطرنج
d4 d5 2.c4 d*c4<حرکت اول>
سیاه بعد از پذیرفتن گامبی نباید به هر قیمتی درصدد حفظ آن برآید. وظیفه اول او تکمیل سریع گسترش و استقرار سوارها در مواضع مناسب است.
سیاه مرکز را به سفید واگذار می کند و می خواهد در آینده با سوارها مرکز تحت فشار قرار دهد و نهایتا با c5 به آن ضربه بزند.
Nf3<حرکت سوم>
اگر سفید حرکت سوم e3 کند حفظ پیاده c4 غلط است مثلا:
e3 b5 4.a4 c6 5.a*b5 c*b5 6.Qf3<حرکت 3م>
حرکت سوم درست سیاه e5 است و بعد از:
d*e5 Q*d1+ 5.K*d1 Be6<حرکت چهارم>
سیاه وضع بهتری دارد در صورت:
B*C4 e*d4 5.e*d4 Bd6<حرکت چهارم>
نیز سیاه مشکل ندارد.
در صورت سوم سفید Nc3 هم حرکت سوم سیاه e5 پاسخ خوبی است.
حال به ادامه اصلی شاخه گامبی پذیرفته وزیر شطرنج می پردازیم.
a6 …<حرکت سوم>
یا اگر بجای حرکت سوم سیاه این حرکت را انجام دهیم:
Nf6 4.e3 e6 5.B*c4 c5 …<حرکت سوم>
6.0-0 a6 7.Qe2 Nc6 8.Rd1 Qc7 <حرکت6م>
و به رغم ابتکار عمل سفید سیاه امکانات دفاعی خوبی دارد.
e3<حرکت چهارم>
حرکت چهارم e4 سفید ماجراجویانه است. مثلا:
e4 Nf6 5.Nc3 b5 6.E5 Nd5<حرکت4م>
Ng5 e6 8.Qf3 Qd7<حرکت هفتم>
و اعاده تعادل قوا برای سفید مشکل می نماید.
به ادامه بازی می پردازیم:
Bg4 5.B*c4 e6 …<حرکت چهارم>
سفید با حرکت ششم تهدید+ B*f7 و حرکت هفتم +Ng5 داشت.
به ادامه بازی می پردازیم :
Nbd2<حرکت ششم>
یک طرح جالب برای سفید این است که با حرکت d6 بازی کند تا در صورت حرکت ششم سیاه e*d5 , و سفید با حرکت هفتم B*d5 جواب دهد و تهدیدهای +B*f7 یا B*b7 را داشته باشد. بهترین پاسخ سیاه این است:
+d5 Nf6 7.D*e6 Q*d1<حرکت ششم>
K*d1 B*e6 9.B*e6 f*e6<حرکت8م>
که در آخر بازی شطرنج سیاه وضع خوبی دارد.
به ادامه بازی می پردازیم:
Nd7 7.0-0 Ngf6 8.h3 Bh5 9.b3 …<حرکت6م>
سفید می خواهد فیل را از b2 گسترش دهد.
C5 …<حرکت نهم>