شروع بازی گامبی وزیر شطرنج

گامبی وزیر شطرنجگشایش گامبی وزیر شطرنج

بعد از حرکتهای

d4   d5   2.c4<حرکت اول>

گشایش گامبی وزیر پدید می آید. در شاخه های مختلف این گشایش مسائل مرکز به طور جدی مطرح است.

گامبی وزیر

سفید در حرکت دوم به پیاده d5 حمله میکند و بعد از این نیز به فشار خود می افزاید و می خواهد خانه های مرکزی را در کنترل خود بگیرد.

سیاه باید با سیستمهای دقیق دفاعی با سفید مقابله کند. اگر گامبی را بپذیرد d*c4 سفید به سادگی پیاده را پس می گیرد و در مرکز موقعیت نیرومندی پیدا می کند. معمولا سیاه با حرکت دوم e6 یا C6 از d5 حمایت می کند. البته حرکت Nf6 خوب نیست، زیرا بعد از:

c*d5     N*d5   4.e4<حرکت سوم>

یا

c*d5    Q*d5   4.Nc3<حرکت سوم>

سفید با تمپو مرکز را تصرف میکند.

یکی از شاخه گامبی وزیر را در این مقاله می پردازیم و در بخش های بعدی آنالیز این شروع بازی داریم.

گامبی پذیرفته وزیر شطرنج

d4  d5   2.c4   d*c4<حرکت اول>

سیاه بعد از پذیرفتن گامبی نباید به هر قیمتی درصدد حفظ آن برآید. وظیفه اول او تکمیل سریع گسترش و استقرار سوارها در مواضع مناسب است.

سیاه مرکز را به سفید واگذار می کند و می خواهد در آینده با سوارها مرکز تحت فشار قرار دهد و نهایتا با c5 به آن ضربه بزند.

Nf3<حرکت سوم>

اگر سفید حرکت سوم e3 کند حفظ پیاده c4  غلط است مثلا:

e3   b5   4.a4  c6  5.a*b5   c*b5   6.Qf3<حرکت 3م>

حرکت سوم درست سیاه e5  است و بعد از:

d*e5    Q*d1+   5.K*d1   Be6<حرکت چهارم>

سیاه وضع بهتری دارد در صورت:

B*C4    e*d4   5.e*d4   Bd6<حرکت چهارم>

نیز سیاه مشکل ندارد.

در صورت سوم سفید Nc3 هم حرکت سوم سیاه e5 پاسخ خوبی است.

حال به ادامه اصلی شاخه گامبی پذیرفته وزیر  شطرنج می پردازیم.

 a6    …<حرکت سوم>

یا  اگر بجای حرکت سوم سیاه این حرکت را انجام دهیم:

Nf6   4.e3   e6   5.B*c4   c5  …<حرکت سوم>

6.0-0   a6    7.Qe2  Nc6    8.Rd1   Qc7 <حرکت6م>

و به رغم ابتکار عمل سفید سیاه امکانات دفاعی خوبی دارد.

e3<حرکت چهارم>

حرکت  چهارم e4 سفید ماجراجویانه است. مثلا:

e4   Nf6  5.Nc3   b5   6.E5   Nd5<حرکت4م>

  Ng5   e6   8.Qf3   Qd7<حرکت هفتم>

 و اعاده تعادل قوا برای سفید مشکل می نماید.

به ادامه بازی می پردازیم:

 Bg4   5.B*c4    e6   …<حرکت چهارم>

سفید با حرکت ششم تهدید+ B*f7  و حرکت هفتم +Ng5 داشت.

به ادامه بازی می پردازیم  :              

Nbd2<حرکت ششم>

یک طرح جالب برای سفید این است که با حرکت d6 بازی کند تا در صورت حرکت ششم  سیاه e*d5  , و سفید با حرکت هفتم B*d5 جواب دهد و تهدیدهای +B*f7  یا B*b7 را داشته باشد. بهترین پاسخ سیاه این است:

+d5    Nf6   7.D*e6   Q*d1<حرکت ششم>

K*d1    B*e6     9.B*e6    f*e6<حرکت8م>

که در آخر بازی شطرنج سیاه وضع خوبی دارد.

به ادامه بازی می پردازیم:                 

  Nd7     7.0-0  Ngf6    8.h3    Bh5    9.b3  …<حرکت6م>

سفید می خواهد فیل را از b2 گسترش دهد.

 C5    …<حرکت نهم>

این ضربه اصلی سیاه در چنین پوزیسیون هایی است. امکانات طرفین در این شاخه گامبی وزیر تقریبا متعادل است.
نوشتهٔ پیشین
دفاع آلخین
نوشتهٔ بعدی
دفاع هندی شاه
نظرات کاربران

آخرین مقالات

فهرست
0