ایده های استراتژیکی شطرنج

ایده استراتژیکی شطرنج

ایده های استراتژیکی وسط بازی شطرنج

در آخر بازی که ساده ترین مرحله بازی است چقدر ایده های تئوریک و عملی وجود دارد. در وسط بازی شطرنج که سوار های بسیار حضور دارند. زمینه برای انواع ضربه های تاکتیکی و اجرای طرحهای مختلف استراتژیکی وسیع تر است. امکانات به مراتب بیشتر و غنی تر است.

در آخر بازی عموما هدف شطرنجباز این است که برتری خود را به برد برساند اما در وسط بازی کسب برتری مهمترین مسئله است. ایده های استراتژیکی وسط بازی و بخصوص آغاز آن منوط به گشایش است. اگر در شروع بازی شطرنج برتری کسب شود در وسط بازی باید شطرنج این برتری را بسط و افزایش داد.

در وسط بازی شطرنج باید از نقاط ضعف حریف بهره برداری کرد. یا باید نقاط ضعفی پوزیسیون حریف به وجود آورد و امکانات حمله کسب کرد. اگر در شروع بازی نامناسبی پدید آمد. در وسط بازی باید به دفاع پرداخت و سعی کرد که بازی متقابل به دست آورد.

هر مرحله از بازی شطرنج ویژگیها و مسائل خاص خود را دارد. در آخر بازی عموما هدف پیکار از قبل شکل گرفته است و چون تعداد مهره ها کاهش یافته است محاسبه ها و تلاشها ساده تر می نماید. در آخر بازی عموما با پوزیسیونهای شناخته شده یا تئوریک سروکار داریم. در شروع بازی نیز سیستم هایی برای گسترش سوار ها وجود دارد. که در عمل آزموده شده اند و می توان از آن سیستمها استفاده کرد. اما در وسط بازی با دریایی از انواع پوزیسیونهای پیچیده ی ایده ها و شیوه های نبرد سروکار داریم. شطرنجباز باید از معلومات و مهارتهای خود بهره بگیرد.

بازیهای مختلف استادان شطرنج بسیاری از ویژگیهای نمونه وار وسط بازی روشن شده است و جنبه تئوریک یافته است. در وسط بازی نیز با دانستن دفاع و ضد حمله اصول حمله و دفاع و شیوه های صحیح بازی در پوزیسیونهای متعادل می توان به نحو صحیحی مبارزه کرد.

در گشایش و آخربازی جنبه های “علمی” شطرنج بیشتر مطرح است اما در وسط بازی شطرنج جنبه های “هنری” و تخیل اهمیت بیشتری دارد.
نوشتهٔ پیشین
تحقق برتری
نوشتهٔ بعدی
حمله و شیوه های آن
نظرات کاربران

آخرین مقالات

فهرست
0